Základy AI
Co je to vlastně AI?
Když se zmíní umělá inteligence (AI), mnozí z nás si vybavíme pokročilé technologie a výpočetní divy. Co kdybychom ale AI pojali jako "Téměř inteligentní" entitu?
Umělá inteligence představuje jeden z nejdůležitějších technologických milníků naší doby. Představte si nástroj, který nabízí možnost přetvořit naše pracovní metody, komunikaci, vzdělávání, způsoby, jakými učíme naše studenty, i náš pohled na svět kolem nás. S pomocí AI můžeme dosahovat výsledků, o kterých jsme se před deseti lety ani nesnili.
Přesto má i AI svá omezení.
Nejedná se o vševědoucí stroj z děl science fiction, ale spíše o složitý nástroj založený na strojovém učení, který se neustále vyvíjí. Někdy se může jevit, že jeho "inteligence" je dokonalá. Sice nám ušetří čas a přináší nové nápady, avšak může nás zklamat v momentech, kdy bychom očekávali bezproblémový chod a přesné informace.
Ačkoli může občas působit zmateně, její schopnost proměnit naše budoucí životy a zejména životy našich žáků je obrovská. Smiřme se s tím.
Úvod do umělé inteligence (AI) - teoretická rovina
Tato část je zaměřena na teoretickou rovinu AI: Jak daleko sahá její historie? Co to je a jak funguje strojové učení? Které významné změny tato technologie přináší do našeho světa? Kde všude dnes AI najde své využití? Jaké jsou její právní aspekty? Co je to etická práce s daty a etika umělé inteligence obecně? Jaké jsou největší výzvy, které musí naše společnost v souvislosti s AI zvládnout? A jaké jsou argumenty pro to se v této oblasti vzdělávat?
To je mnoho otázek a každá z nich je velmi důležitá. A Každou z nich bychom nějakou tu hodinku mohli studovat.
Prosím, až budete mít chvíli času, pročtěte si materiály v následujícím odkazu. Nejsou nutné pro náš kurz, ale jejich znalost vám usnadní pochopení toho, co je to a co není AI, jaké má limity a možnosti.
https://aidetem.cz/skoleni-cast-1-ai-v-kontextu-naseho-sveta
Kapitoly
Jak vidí umělou inteligenci děti
Stručná historie umělé inteligence
Co je to vlastně AI
Kde všude nám dnes AI slouží
Jak se umělá inteligence učí
Typy strojového učení
Neuronové sítě
Proč umělá inteligence diskriminuje
Co je to etika umělé inteligence
Velké jazykové modely
AI v denní praxi učitele a ve výuce
Dosud jsme prozkoumali teoretické základy umělé inteligence, což může některým připadat jako méně vzrušující, ale nezbytná část pochopení AI.
Nyní se však posuneme k více praktickým aplikacím, zvláště v oblasti vzdělávání. V této části se zaměříme na jednotlivé nástroje AI a specifické příklady, jak zajímavě a efektivně integrovat umělou inteligenci do výuky napříč různými předměty.
Pro vás jsme připravili řadu praktických úkolů, které pokrývají širokou škálu nástrojů a metod využívající umělou inteligenci. Pojďme se na to podívat.
Motto a důležité připomenutí
Není nic staršího, než včerejší texty o umělé inteligenci.
Ve světě technologií se říká, že pokud nestíháte, zaostáváte. Toto pravidlo je obzvlášť pravdivé v oboru umělé inteligence. Jakmile se technologie dostane na veřejnost, inženýři již pracují na dalším pokroku, který posune hranice toho, co je možné, ještě dále. Včerejší modely, které byly považovány za průlomové, mohou být dnes zastíněny novými inovacemi.
Zmiňuji tu služby a nástroje platné v dubnu 2024. Připadají nám úžasné, přelomové, možná šokující. Za rok to může být vše úplně jinak.
AI jako univerzální cokoliv
Mnoho z nás automaticky spojuje umělou inteligenci s chatboty. Zřejmě znáte populární Chat GPT. Nebo jste o něm alespoň někde slyšeli. Tito virtuální pomocníci často představují umělou inteligenci pro širokou veřejnost. Je klíčové pochopit, že AI znamená mnohem více než pouze chatovat :-)
Opravdovým kouzlem umělé inteligence je její schopnost transformovat data z jedné formy do druhé a provádět úkoly tradičně vyhrazené pro lidskou inteligenci. Příkladem může být převod textu na obraz, kde algoritmus chápe kontext slov a je schopen vytvořit příslušnou vizuální reprezentaci. Nebo proměna textu v podcast a video, kde AI zpracovává vizuální a zvukové elementy do srozumitelného záznamu.
Možná nejvíce ambiciózní je vidění umělé inteligence jako prostředku pro přeměnu myšlenky na jakoukoli formu. Text na obraz, obraz na video, text na zvuk a pod.
Před tím, než se ponoříme do pokročilých aplikací AI, je důležité se seznámit s fundamentálním principem, na kterém vše stojí – strojovým učením. Bez toho by to opravdu nešlo.
Strojové učení
Podobně jako se lidé dokáží učit z vlastních zkušeností, stejnou schopnost mají i stroje vytvořené člověkem. A jak my, lidé, potřebujeme k učení data (čili zkušenosti), tak i stroje vyžadují data pro své učení.
K tomuto účelu využívají metodu známou jako strojové učení, která umožňuje systémům umělé inteligence překračovat hranice pevně nastavených instrukcí a samostatně nalézat nová řešení. Klíčovým cílem strojového učení je identifikace vzorců ve velkých datasetech.
Více na: http://aidetem.cz/strojove-uceni
Teachable Machine
Teachable Machine je webová služba od firmy Google, která umožňuje velmi snadno a rychle vytvořit modely strojového učení na základě obrázků nebo zvuků.
Důležité je, že funguje bez registrace a jiných omezení. Proto jste schopni své modely vytrénovat doslova během 5 minut i s malými dětmi. No a pro ty starší je tu možnost importu hotového projektu třeba do Arduina.
Postup, jak na to, najdete například v článku https://www.tybrdo.cz/informatika/strojove-uceni-pro-male-deti-naucili-jsme-system-rozpoznat-jablko-a-pomeranc
AI for Oceans (anglicky)
Jako dobrý způsob představení strojového učení se také nabízí krátký a výborný kurz v Code.org AI pomáhá oceánům — Pomozte umělé inteligenci vyčistit oceány tím, že ji vycvičíte, aby detekovala odpadky! Funguje pouze v angličtině, ale je dostatečně názorný.
Generativní AI
Generativní umělá inteligence představuje fascinující odvětví v rámci AI. Místo pouhé interpretace dat je schopna vytvářet zcela nový a originální obsah. Využívá kombinaci metod strojového učení, hlubokého učení a tradiční umělé inteligence k produkci textů, videí, zvuků, kódů a obrázků.
Chatboti
Pro naše testování jsme vybrali tři volně dostupné služby: OpenAI GPT-3.5, Google Gemini a Microsoft Copilot.
https://chat.openai.com
https://gemini.google.com
https://copilot.microsoft.com
Můžete však také vyzkoušet i placený model GPT-4. Některé další jazykové modely, jako je Anthropic Claude, momentálně nejsou dostupné z České republiky.
ChatGPT
ChatGPT je výtvor firmy OpenAI a funguje jako textový asistent s AI. Je navržen tak, aby umožnil širokou škálu funkcí, od odpovídání na otázky až po psaní programů. Jeho generovaný text vypadá, jako by byl napsán člověkem, což je vhodné pro profesionály v oblasti psaní a programování. Je přístupný online a je dostupný také jako aplikace pro mobilní zařízení.
Co se týče nákladů, existuje základní verze, která je nabízena zdarma (ChatGPT 3.5). Existuje také placená verze (ChatGPT 4), která nabízí více vlastností, rychlejší odezvu a stojí cca $22 měsíčně.
Pokud hledáte nejmodernější nástroje pro práci s umělou inteligencí, vyvarujte se zastaralé verze 3.5! Zvažte namísto toho využití placené verze GPT-4 a další AI nástroje, jako je Google Gemini (zdarma) a Microsoft Copilot (zdarma). Viz dále.
Microsoft Copilot
Copilot je služba AI a chatbot dostupný online na adrese copilot.microsoft.com nebo jako aplikace v mobilním telefonu. Je to jedna z mála služeb, které nabízejí možnosti GPT-4 zdarma, a to i bez nutnosti se přihlašovat nebo vytvářet účet, takže je snadno přístupná Pokud se ale přihlásíte osobním Microsoft účtem, získáte v Copilotovi mnoho dalšího. Můžete klást delší otázky, vést rozšířené rozhovory, využívat různé pluginy, prohlížet si historii vašich dotazů nebo dokonce generovat obrázky.
Samozřejmě firma Microsoft nabízí více verzí i pro profesní použití. Více na https://www.klatovsky.cz/2024/02/jak-to-je-s-temi-kopiloty.html
Google Gemini
Google Gemini je velký jazykový model (LLM) chatbot vyvinutý společností Google AI. Je trénovaný na obrovském množství textu a kódu a je schopen generovat text, překládat jazyky, psát různé druhy tvůrčího obsahu a odpovídat na položené otázky informativním způsobem.
Zahrnuje přímo v základu funkce, které u Chat GPT patří k placené verzi - například analyzovat obrázky. Samozřejmostí je přístup k internetu a aktuálním informacím (narozdíl od ChatGPT).
Další služby AI
Každý měsíc se objevuje tisíce novinek založených na AI, které většinou stojí na základech GPT. Mezi ně patří například Jasper.AI, Notion AI a řada jiných. I když tyto nástroje nabízí své specifické výhody, v srdci mají shodný jazykový model s totožnými schopnostmi a limity. Se samotným ChatGPT, Copilotem nebo Google Gemini a správně formulovaným vstupem můžete dosáhnout podobných výsledků.
Musím psát v angličtině?
Jednou z největších výhod těchto chatbotů je jejich schopnost komunikovat v mnoha různých jazycích. Ačkoliv je jejich hlavní jazyk angličtina, mohou komunikovat a reagovat v mnoha dalších jazycích. Odhaduje se, že rozumí více než stovce jazyků. Kromě běžných jazyků rozumí také řadě umělých a programovacích jazyků. Pro ty, kteří hledají nejpřesnější odpovědi, může být vhodné komunikovat v angličtině, protože většina jejich tréninkových dat byla v angličtině.
Správné promty
Aby chatboti poskytovali přesné odpovědi, je klíčové klást otázky jasně a konkrétně.
Buďte konkrétní a přímočaří. Chatboti jsou schopni zpracovávat pouze informace, které jsou jasné a stručné. Vágní nebo otevřené otázky mohou vést k tomu, že ChatGPT bude hádat nebo poskytne nepřesné odpovědi.
Poskytněte co nejvíce relevantních informací. Chatboti potřebují kontext, aby mohli vaše otázky pochopit. Pokud poskytnete příliš mnoho informací, mohou být zahlcení a zmatení.
Vyhněte se nejednoznačnostem a slangu.
Vždy určete kdo jste, co chcete a pro koho je odpověď určena. Definujte vás i vaši cílovou skupinu.
O tom, jak správně promptovat, si můžete přečíst na webu https://gptveskole.cz - Průvodce ChatGPT pro učitele. Najdete tam mnoho příkladů kvalitních promptů pro výuku, i administrativu učitele.
Tip navíc
Více o struktuře promtů a jak naučit žáky logiku konverzace s AI najdete v článku Modrá Karkulka je vážně blbost. Žáky musíme naučit správně se Umělé Inteligence ptát - https://www.tybrdo.cz/technologie-ve-vyuce/modra-karkulka-je-vazne-blbost-zaky-musime-naucit-spravne-se-umele-inteligence
Chatboti, mediální výchova a kritické myšlení
Využití chatbotů ve světě textového generování představuje řadu výhod, ale s sebou nese i určité nebezpečí, především v oblasti manipulativních textů. V dnešní digitální éře je naprosto nezbytné, aby naši žáci byli vybaveni nástroji a dovednostmi potřebnými k rozeznání pravdivých informací od zkreslených nebo manipulativních tvrzení.
Za prvé, je důležité chápat, co manipulativní text je. Jedná se o text, který je navržen tak, aby ovlivnil myšlení čtenáře nebo ho přiměl k určité akci, často za použití zkreslení, polopravd nebo vyloučení klíčových informací. V kontextu chatbotů, kteří mohou generovat velké množství textu v krátkém čase, je potenciál pro šíření takových textů alarmující.
Je tedy nezbytné, abychom vzdělávali naše žáky v kritickém myšlení a čtenářské gramotnosti.
Když žáci rozumí, jak chatboty a algoritmy fungují a jak mohou být texty zkreslené, stávají se kritičtějšími a informovanějšími čtenáři. V dnešním světě, kde je informační přetížení normou, je tato schopnost naprosto nezbytná. Proto je naší odpovědností jako vzdělávacích institucí poskytnout našim žákům dovednosti, které potřebují, aby byli informovanými a kritickými občany v digitálním věku.
Příklad AI dezinformace
Podívejte se na Václava Klause, který konečně změnil názor a pochopil, že klimatická krize je vážná a reálná věc :-) Stal se z něj klimatický aktivista.
Další inspirace k práci s chatboty
S pomocí chatbota můžete třeba i programovat bez znalosti programovacích jazyků. Ano, i s 13letými dětmi. https://www.tybrdo.cz/technologie-ve-vyuce-informatika/programujeme-hru-pomoci-chat-gpt-a-neni-vubec-ruzove
Velkou výzvou je umělá inteligence jako partner přio samostatném učení https://www.tybrdo.cz/technologie-ve-vyuce-informatika/chat-s-umelou-inteligenci-nas-naucil-funkce-s-61-pravdepodobnosti
Existuje velké množství dalších služeb pro generování textu, nemusí se vždy jednat jen o populární chatboty. Přečtěte si, jak tyto služby ve výuce použili učitelé
AI píše - https://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=8227
WriteSonic píše s vámi - https://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=8243
Jak jsme psali reklamy s umělou inteligencí - https://dejtemipevnybod.cz/2023/01/jak-jsme-psali-reklamy/
Jak jsme zase poroučeli umělé inteligenci - https://dejtemipevnybod.cz/2023/01/jak-jsme-zase-porouceli-umele-inteligenci
Generování obrázků, grafiky a videa
Napište, jak má obraz vypadat, a umělá inteligence ho podle vašeho zadání zadání vytvoří. Aktivita, která by ještě před pár lety patřila do říše sci-fi, je nyní dostupná všem a tak ji můžete realizovat velmi snadno i s žáky ve škole.
Midjourney
Midjourney je aktuálně považována za nejlepší službu pro generování obrázků. Původně umožňovala svým uživatelům volný přístup. Její ovládání skrze platformu Discord bylo také vnímáno jako inovativní. Avšak současný placený přístup, nutnost registrace a výhradní ovládání přes Discord mohou být v kontextu českého vzdělávacího systému nepraktické.
Zmiňujeme tuto službu jen pro úplnost a dál se budeme zabývat přístupnějšími nástroji a spíše metodikou, jak je využít ve výuce.
Obrázková generativní AI využitelná ve školství
V současné době se objevuje mnoho dalších nástrojů, které umožňují generování obrázků pomocí generativních sítí. Pokud hledáte službu pro generativní AI využitelnou s žáky, zvažte následující podmínky.
Bez registrace: Ideální pro ty, kteří chtějí rychle a snadno vytvořit obrázky bez nutnosti vytváření účtu. Takové platformy často nabízejí základní funkce a jsou skvělé pro jednorázové projekty.
S registrací pomocí školního účtu: Toto je ideální pro vzdělávací instituce, které chtějí poskytnout svým studentům přístup k pokročilým nástrojům generativní AI, ale zároveň chtějí zabezpečit a centralizovat přístupy.
Zdarma: Ačkoli mnoho nástrojů nabízí zdarma základní verze, mohou být omezeny v pokročilých funkcích nebo množství generovaných obrázků. Nicméně jsou skvělé pro začátečníky nebo pro ty, kteří chtějí vyzkoušet generativní AI bez finančního závazku.
Důležité je si uvědomit, že kvalita generovaných obrázků, možnost sdílení a funkčnost platformy mohou být různé.
Pro žáky v současné době (duben 2024) asi nejlépe fungují tyto služby:
https://app.wombo.art nebo https://www.craiyon.com. Pozor, neposkytují kvalitní výstupy, ale jsou bez registrace účtu a ideální jako první ukázka možností generativní AI.
Problémem mnohých dalších služeb může být povinná registrace účtu, licenční podmínky a jiná omezení. V prostředí vzdělávání se ale nabízí další zajímavé možnosti generování obrázků.
Microsoft Copilot
Microsoft Copilot vám pomůže generovat obrázky AI pomocí DALL-E. Podmínkou je přihlášení pomocí osobního Microsoft účtu. Generované obrázky mají rozměry 1024 x 1024 px.
Určitě to vyzkoušejte.
Canva
Aplikace Canva je oblíbeným nástrojem pro grafický design, který umožňuje uživatelům vytvářet vizuální obsah pro různé účely. Jedním z mnoha prvků, který Canva v poslední době implementovala, je schopnost generovat obrázky pomocí umělé inteligence z textového zadání.
Jak konkrétně využít tyto služby ve výuce
Služby generativní AI v oblasti vzdělání nabízí zcela specifické možnosti, které by mohly radikálně přepracovat způsoby, jakými se učíme a předáváme informace. Přestože na první pohled mohou vypadat jako jednoduché nástroje pro vytváření grafických podkladů pro prezentace a referáty, skrývají se v nich hlubší výukové potenciály.
Grafické podklady pro prezentace a referáty: Tradiční využití generativních AI ve školství by mohlo být pro vytváření vizuálních podkladů. Studenti mohou vytvářet unikátní a originální grafiku, která podpoří jejich myšlenky a argumentaci v prezentacích a referátech. Tímto způsobem může být každá prezentace nejen vizuálně poutavá, ale také odlišná od ostatních.
Výuka cizího jazyka: Generativní AI může oživit výuku cizích jazyků. Učitelé mohou vytvářet vizuální situace nebo scénáře, kde studenti musí popsat nebo reagovat na obrázek v cílovém jazyce. Například obrázek rodinné oslavy by mohl sloužit k výuce slovní zásoby spojené s rodinou, jídlem nebo oslavami.
Využití v literatuře: Představte si, že studenti čtou klasický román a poté používají generativní AI, aby vizualizovali klíčové scény nebo postavy. Takový přístup by mohl poskytnout hlubší porozumění textu a povzbudit kreativní interpretaci literárního díla. Mohli by také zkoušet reimaginovat klasické příběhy v moderním kontextu.
Dějepisné simulace a rekonstrukce: Generativní AI může sloužit k vytváření dějepisných rekonstrukcí, umožňující studentům vizuálně se ponořit do různých ér a kultur. Místo čtení o starověkém Římě by studenti mohli 'vidět' ulice, budovy a lidi té doby.
Mezipředmětové přístupy: Generativní AI otevírá dveře k propojení různých předmětů. Výtvarná výchova může být kombinována s technologií, dějepis s digitálním designem nebo literatura s vizuálním vyprávěním.
Praktické cvičení
Uhodnete film? - převeďte děj či název filmu do obrázku
Cílem této aktivity je kombinovat kreativní schopnosti studentů s potenciálem umělé inteligence v oblasti vizuálního umění. Aktivita "Uhodnete film!" vyžaduje, aby studenti vytvořili obrázky, které reprezentují děj nebo název konkrétního filmu, a to s využitím generativní AI.
Pokyny:
Výběr filmu: Každý student si vybere oblíbený film nebo nějaký, který nedávno viděl. Důležité je, aby film byl známý alespoň několika spolužákům.
Plánování: Než studenti začnou s generováním obrázků pomocí AI, měli by stručně plánovat, jaký aspekt filmu chtějí zobrazit. Mohou se zaměřit na klíčovou scénu, hlavní postavu, název filmu nebo něco charakteristického, co by ostatní mohli rozpoznat.
Generování obrázků: Pomocí nástroje pro generativní AI budou studenti tvořit svůj obrázek. Měli by experimentovat a upravovat své výtvory, dokud nejsou spokojeni s konečným výsledkem.
Prezentace a hádání: Když mají všichni studenti hotovo, prezentují své obrázky třídě. Ostatní studenti se pokusí uhodnout, o jaký film jde na základě prezentovaného obrázku.
Reflexe: Po ukončení aktivity můžete provést diskusi o tom, jaké techniky a symboly studenti použili k reprezentaci filmů a jak umělá inteligence může být nástrojem pro vyjádření kreativity.
(pozn. pro napsání zadání tohoto úkolu byl využit ChatGPT. Vygenerovat výše uvedený text trvalo cca 10 sekund).
Nicméně popsaná aktivita skutečně proběhla ve výuce a inspirovat se můžete zde: Hele, umělá inteligence, vygeneruj mi obrázek - https://www.tybrdo.cz/technologie-ve-vyuce/hele-umela-inteligence-vygeneruj-mi-obrazek
Další aktivitou může být popis skutečného obrázku nebo fotografie:
Aktivita: Popiš a generuj obrázky s pomocí umělé inteligence
Tato výuková aktivita kombinuje dovednosti popisu a komprehenze anglického jazyka s moderní technologií generování obrázků pomocí umělé inteligence. Žáci v dvojicích vybírají fotografie a snaží se je co nejpřesněji popsat, aby je následně umělá inteligence vygenerovala jako kresbu.
Pokyny:
Příprava: Učitel připraví nástěnku na platformě Padlet s odkazem na nástroj pro generování obrázků (např. Crayon) a s výběrem deseti fotografií. Fotografie by měly být různorodé - některé s jednoduchými předměty, jiné komplikovanější s lidmi či akcemi.
Výběr a popis: Během hodiny se žáci rozdělí do dvojic a vyberou jednu z fotografií na nástěnce. Jejich úkolem je co nejpřesněji popsat vybranou fotografii v anglickém jazyce.
Generování obrázku: Poté co žáci vytvoří svůj popis, zadají ho do nástroje pro generování obrázků. Cílem je zjistit, jak přesně a věrně dokáže umělá inteligence fotografii na základě jejich popisu reprodukovat.
Reflexe a korekce: Po dokončení této části aktivita pokračuje diskusí o vytvořených popisech a obrázcích. Učitel může ukázat některé z popisů a zhodnotit s třídou správnost popisu a vygenerovaný obrázek. Toto je také vhodný čas pro korekci chyb v popisech.
Tato aktivita nejen zlepšuje jazykové dovednosti žáků, ale také je seznamuje s možnostmi umělé inteligence ve vizuální tvorbě.
(pozn. pro napsání zadání tohoto úkolu byl využit ChatGPT. Vygenerovat výše uvedený text trvalo cca 10 sekund). Inspirací je článek Jak jsme poroučeli umělé inteligenci - https://dejtemipevnybod.cz/2022/09/jak-jsme-porouceli-umele-inteligenci/
Špagetové monstrum aneb mluvící hlava ze špaget
Mluvící avatar kompletně vygenerovaný umělou inteligencí - tato aktivita kombinuje více nástrojů AI a je velmi atraktivní a vděčná. Věřím, že zaujme i vás. V průběhu si vyzkoušíte:
Generátor textu
Převod textu na hlas
Animace obličeje
Postup a jednotlivé kroky najdete na https://aidetem.cz/jak-na-mluvici-avatar. Příjemnou zábavu.
Další zajímavé nástroje AI k vyzkoušení ve výuce
Quick Draw je online hra, v níž hráč kreslí obrázek a umělá inteligence hádá, co kreslí. Umělá inteligence se podle kreseb učí, čímž zvyšuje možnost správného uhádnutí v budoucnu.
https://studio.d-id.com - rozmluví a rozpohybuje vaši fotografii. V tomto nástroji byl vytvořený úvodní avatar tohoto kurzu.
Převodník textu na řeč – ElevenLabs https://elevenlabs.io
https://suno.com - co takhle hudební výchova s AI? Napíšete text rapové písničky, třeba v hodinách anglické konverzace. Určete hudební žánr. AI vám vygeneruje písničku.
Jiné zajímavé služby AI
Víte, že když otevřete v prohlížeči Edge libovolné PDF, můžete se ptát Microsoft Copilot na obsah tohoto souboru? Chatbot nastuduje PDF a bude odpovídat na vaše otázky.
Nechcete se s žáky registrovat v žádné službe AI? Vyzkoušejte chatování bez registrace v https://www.codebreakeredu.com/chat/
https://gandalf.lakera.ai/ - přemluvte Gandalfa, aby vám prozradil své tajné heslo. Krásná služba založená na chatbotovi.
Existuje obrovské množství dalších zajímavých nástrojů, které využívají umělou inteligenci. Není účelem tohoto kurzu je zde představit všechny. Můžete se dále podívat třeba na https://aidetem.cz/tipy-na-aplikace-umele-inteligence-dle-ucelu-uziti/ a vybrat si libovolný z nich k vyzkoušení.
Umělá inteligence v osobní agendě učitele
Umělá inteligence, často zmiňovaná v kontextu výuky a interakce se studenty, může mít pro pedagogy ještě další, často opomíjenou roli: stát se významným nástrojem pro zefektivnění práce, plánování a organizačních úkolů. Zatímco tradiční metodiky a nástroje často vyžadují výrazný manuální zásah a mnoho času, AI má potenciál tuto zátěž výrazně snížit.
1. AI jako asistent Osobní asistenti založení na AI mohou pomoci učitelům s různými úkoly, od správy e-mailů až po koordinaci schůzek s kolegy či rodiči. Místo toho, aby učitel musel ručně filtrovat stovky e-mailů, může AI předem vyselektovat ty nejrelevantnější a uspořádat je podle priority. Asistenti také mohou automaticky naplánovat schůzky na základě volných termínů, což eliminuje potřebu nekonečných výměn e-mailů ohledně vhodného termínu. Tyto funkce zatím nejsou v českém prostředí dostupné, ale v zahraničí již dobře fungují a věřím, že brzy budou spuštěné i pro náš trh.
2. Plánovač Plánování výuky může být náročným úkolem. AI však může automatizovat tento proces tím, že analyzuje dosavadní výukové plány, vzory úspěšnosti studentů a aktuální výukové materiály. Na základě těchto dat může AI doporučit optimalizovaný výukový plán pro následující týden, měsíc či rok. Navíc, pokud má učitel přístup k databázi s výsledky testů nebo hodnocením studentů, AI může přizpůsobit plán tak, aby vyhovoval jednotlivým potřebám studentů, což vede k personalizovanější a efektivnější výuce.
3. Generátor obsahu lekcí Umělá inteligence může být také nápomocná při tvorbě obsahu výuky. Na základě vstupních informací o tématu, dovednostní úrovni třídy a dalších faktorů může AI generovat návrhy na aktivity, kvízy, prezentace a další výukové materiály. To nejen ušetří čas, ale také nabídne nové perspektivy a nápady, na které by učitel možná nepřišel.
4. Automatizované plánování hodin Tradiční vytváření plánů hodin může být časově náročné a opakující se. S pomocí AI může učitel vytvořit šablonu, kterou může AI využít k generování plánů pro celý semestr. Tyto plány mohou být pružně upraveny podle aktuálních potřeb a feedbacku, což umožní pedagogům snadno reagovat na nové výzvy.
Praktické cvičení
Pomocí libovolného chatbota navrhněte
Plán lekce, kterou se v nejbližší době chytáte učit. Zadejte cíl hodiny, téma hodiny, věk žáků a další podrobnosti.
Nechte si s pomocí chatbota navrhnout písemku. Zadejte téma, věkovou kategorii žáků. Praktické je zadat rovnou i počet otázek, typ odpovědí, počet možností odpovědí.
Praktický tip: Když generujte pomocí AI test, požádejte ji v promptu, aby na závěr vypsala správné řešení. Ušetříte si tak čas při opravování písemek.
Chybí vám inspirace? Chatboti umí generovat i myšlenkové mapy, které vám mohou pomoci s plánem výuky. Nebo položte úvodní otázku a komunikujte dál, ptejte se, rozvíjejte myšlenky, použijte AI jako partnera v komunikaci, který vás posune dál a přináší nové nápady. Nebojte se oponovat a rozporovat jeho myšlenky.
Jedete na výlet. Nechte si vygenerovat checklist věcí, na které nesmíte zapomenout.
Jiné zajímavé služby AI
Vytvářeli jste někdy složité prezentace nebo kvízy v Kahoot, Quizlet a jiných kvízových hrách? I toto lze nyní automatizovat pomocí AI. Vyzkoušejte službu https://curipod.com/ai a vaši přípravu třeba do hodiny anglické konverzace máte hotovou do 2 minut.
https://gamma.app (pouze v angličtině) vám vytvoří prezentacwe, kvízy, navrhne obrázky, úkoly a vzdělávací texty.
Možnosti a rizika AI ve výuce
Doporučení pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách
V rámci Národního Pedagogického Institutu ČR vznikla série doporučení směrem ke školám k problematice umělé inteligence. Mezi základní body patří:
Pro učitele
Vezměte v potaz existenci umělé inteligence.
Dbejte na to, aby AI neprohlubovala nerovnosti.
Dbejte na posilování gramotnosti v oblasti AI.
Dbejte na práva dětí i jejich soukromí.
Posilujte u žáků odpovědnost za výstupy.
Zapojte se do rozhodování o AI ve škole.
Vnímejte, v čem vám je AI prospěšná.
Další zdroje podkladů a inspirace
V oblasti vzdělávání představuje umělá inteligence (AI) skutečnou revoluci. Pro vás, učitele, se AI stává neocenitelným nástrojem, který může zásadně transformovat způsob, jakým učíte a jak se studenti učí. Při studiu tohoto kurzu jste se seznámili s řadou nástrojů a metodik, které AI nabízí ve vzdělávacím prostředí.
Je důležité si uvědomit, že svět AI je dynamický a neustále se vyvíjí. To, co dnes považujeme za pokročilé, může zítra být základním standardem. Proto je nezbytné být v kontaktu s aktuálními trendy a informacemi v oblasti AI ve vzdělávání. Weby, které by vás měly zajímat
https://aidoskol.cz - Rozcestník pro vzdělávání v oblasti umělé inteligence na základních a středních školách
https://aidetem.cz - Umělá inteligence ve vzdělávání jako přínos. Obsahuje mnoho zajímavých tipů a metodik.
Rozšiřující materiály
A na závěr pro ty z vás, kteří by chtěli věnovat několik dalších hodin svého času problematice AI ve vzdělávání, je tu možnost podívat se na záznam živých streamů nebo výborných informativních videí od učitelů, kteří se problematikou AI ve výuce již nějakou dobu zabývají.
Užitečné AI služby a jiné odkazy
NPI podpora pro všechny školy a učitele v oblasti AI:
Soubor zajímavých informací k AI portálu E-bezpečí
https://ai.e-bezpeci.cz/
Chatboti
AI dětem
Prompty
Další inspirace
Mluvící avatar
Převodník textu na řeč – ElevenLabs https://elevenlabs.io/
Generátor videa – D-ID https://www.d-id.com/
William & Meriwether - interaktivní příběh pro pochopení AI